HALT! Samen ZEN (werken aan executieve functies)

De voorbije week en ook deze week werken we niet echt rond een bepaald thema, toch gebeurt er vanalles in de klas...   Na de kerstvakantie werden een aantal 'ingrepen' en activiteiten gedaan zodat we samen met de kinderen bezig zijn aan hun 'executieve functies'.

Executieve functies, ... wat is dat, hoor ik jullie al zeggen? 

 

Om op school en in de maatschappij te functioneren, redeneringen op te bouwen, problemen op te lossen of te plannen, heb je goed ontwikkelde executieve functies nodig. Ze zorgen ervoor dat je je gedrag, je emoties en gedachten kan sturen en gericht kan inzetten. We worden niet met die skills geboren, maar kunnen ze vanaf de kleuterklas ontwikkelen via krachtige interacties en oefeningen.

Een kind van wie de impulscontrole niet voldoende sterk ontwikkeld is, wordt vaker afgeleid en kan zijn aandacht moeilijk richten. 

Het werkgeheugen stelt ons in staat om 2 dingen tegelijk te doen en plannen en instructies van anderen te onthouden. Zo kunnen een aantal kleuters bij een gezelschapsspel in de kleuterklas goed onthouden wie er telkens aan de beurt is. En hebben andere kleuters problemen om verschillende instructies in één keer te onthouden, bijvoorbeeld ‘ga naar het toilet, neem je jas en ga naar de speelplaats’.

Kinderen die cognitief flexibel zijn, kunnen zich vlot aanpassen aan nieuwe situaties en tussen 2 of meer taken wisselen. Sommige kinderen kunnen gemakkelijk een andere manier bedenken om het op te lossen als ze op een probleem botsen, anderen dan weer niet. Cognitieve flexibiliteit heb je nodig om iets vanuit een ander perspectief te bekijken, te plannen, bij te sturen en een andere aanpak uit te proberen.

 

Al deze voorbeelden focussen op de puur cognitieve aspecten van de executieve functies. Maar die 3 functies – impulscontrole, werkgeheugen en cognitief flexibel zijn – worden ook ingezet in emotioneel geladen situaties, en dan komt er ook emotieregulatie aan te pas.   Het werken rond die functies is dus erg belangrijk bij kleuters.

 

Een hele boterham hé, maar hier zijn we dus momenteel mee bezig, en het werpt zijn vruchten af. :-)

 

Maar wat hebben we dan al gedaan de voorbije 7 dagen?  Even op een rijtje:

 

Wanneer de kleuters klaar zijn met opruimen en in de kring zitten kunnen een aantal kleuters een tekenbordje krijgen waarop ze tekenen wat ze hebben gedaan tijdens de hoekenwerking.  Zo leren kleuters van jongsaf aan reflecteren over wat ze gedaan hebben en mogen ze dit tonen voor de hele klasgroep.

 

Op de volgende foto's zie je dat Ellie een schilderwerk gemaakt heeft met bloemen en vogels (opdracht na het horen van een prentenboek), Arno heeft gebouwd met Mathis in de bouwhoek en Irmelin heeft eerst een schilderwerk gemaakt (over vogels cfr. opdracht) en daarna heeft ze zich verkleed met haar vriendinnen.

 

 

In de klas hebben we nu ook een heus STOPbankje: een bankje waarop je kan zitten wanneer je even alleen wilt zijn, wanneer je niet kan kiezen, wanneer je van streek bent of erg boos, ... Het niet kunnen omgaan met negatieve gevoelens bezorgt kleuters heel wat stress.  Op het STOPbankje kan je even tot rust komen en nadenken over een conflict of probleem.  Rond de nek van Meneer konijn hangen enkele pictogrammen van stressbestrijders die te vinden zijn bij het bankje: je kan een tengel of stressbal nemen, je kan rustig in- en uitademen, je kan een koptelefoon opzetten, ... 

We werken nu ook dagelijks met de STOP-DENK-DOE-strategie: ik stop - ik denk na en antwoord pas daarna.

We werken rond het prentenboek 'Kever Kurt waait weg' (over cognitieve flexibiliteit) en kregen hierbij de opdracht om een schilderwerk te maken dat over de inhoud van het boek ging.

Het schrijfpatroon uit Krullenbol dat past bij dit boekje is dat van 'HET SCHAAP'.  Als het weer het toelaat gaan de kleuters per 2 of 3 naar buiten en tekenen daar prachtige schapen op de speelplaats.

Het tandartstasje dat we kregen voor de verjaardag van Jade en Lauren kreeg rollenkaartjes: nu kunnen de kleuters onderling afspreken wie de tandarts is, wie de assistent en wie de patient... Welke rol zou jij kiezen? :-) 

Deze foto's vond ik ook terug op mijn gsm van de voorbije 7 dagen... Veel kijkplezier!

Wie meer info wil over executieve functies bij kleuters kan dit hier vinden: https://www.klasse.be/79504/werk-aan-executieve-functies-kleuters/