Project 'Max en de toverstenen'

Nu we aan het einde van de uitwerking van dit project gekomen zijn, is het tijd om even op een rijtje te zetten wat we allemaal geleefd en ondervonden hebben.

Natuurlijk zijn we gestart met het verhaal van Max, een rotsmuis die met de andere muizen op een rots in de zee wonen.  Op een dag vindt hij een prachtige fonkelende steen die licht en warmte geeft.  De manier waarop Max en de andere eilandbewoners hiermee omgaan wordt verteld in 2 verschillende verhalen... Dit verhaal kent dus 2 einden en toont ons hoe we soms zelf onze toekomst in handen hebben.

In klas waren heel wat hoekjes in thema 'stenen' zodat we zelf op ontdekking konden gaan en ervaringen doen met stenen: een winkeltje vol stenen, een weeghoekje met verschillende balansen, een bakstenen huisje metselen, de rots van Max en zijn vrienden nabouwen in de bouwhoek, ...

We maakten zelf happy stones die binnenkort meegaan naar huis.  We gebruiken ze nu nog even als 'vertelstenen': we leggen enkele zelfgetekende stenen in de kring en maken er zelf een verhaaltje mee.  Met steeds andere stenen krijgen we telkens weer een nieuw, grappig verhaaltje.

Met speciale waskrijtjes tekenden we de rotsberg van Max.  De muizen die in de holletjes zitten tekenden we eerst in het groot in de lucht, daarna op de speelplaats en pas in laatste instantie op een groot blad tegen de muur en op een kleiner blad.

We kunnen wel zeggen dat we met een échte muizenplaag zitten want we maakten ook muizen in origami, met een prachtige, lange staart van kralen.  Een goeie oefening om onze fijne motoriek te oefenen.

Een zelfuitgevonden spel maken met het Ikea-rad... peanuts voor Noa en Jentel!  En wij... urenlang plezier om het steeds opnieuw te spelen! 

En Juf Katrien van het eerste leerjaar had een erg speciale zoutsteen voor ons... we proefden met een wattenstaafje (coronaproof natuurlijk) hoe die steen smaakte... bweuk, best wel ZOUTIG! :-D

Florian kon ons haarfijn uit de doeken doen hoe fossielen ontstaan... hij stak ons allemaal aan want de we wilden allemaal wel fossielen zelf maken... uit zoutdeeg dan maar, want échte fossielen hebben miljoenen jaar nodig om te worden zoals ze zijn!

Als kers op de taart sloten we dit project af met het maken van een écht amulet in speksteen!  Met raspen, vijlen en schuurpapier gingen we aan het werk en maakten we allemaal een eigen, persoonlijke ketting! 

Voor ons een soort 'krachtsteen'... want ons motto is: 'Proberen is leren': we leggen geen druk maar willen de kinderen vooral in beweging krijgen, open minded nieuwe dingen uitproberen en hierbij vaak op je eigen grenzen botsten, maar... doen we dat niet allemaal? Falen mag. Zolang je wilt proberen en open staat voor de wereld rondom je, groei je! 🍀💪🏼💕